Lauantai oli hyvin surullinen päivä, ei voi verratakaan edellisen päivän mukavaan oleiluun. En jaksanut edes tehdä postausta eilen, sen verran järkyttynyt olin. Olin laittanut herätyksen klo 5:20, nousin ylös ja menin lampolaan, ei tietoakaan synnyttämisestä. Ruokin lampaat normaaliin tapaan ja jäin vielä uuhien luokse, sisälle menin vasta klo 6:30 jälkeen. Sokru söi suurimman osan kaurasta, vähän vaan jätti, ajattelin että ehkä illalla aikaisintaan synnyttää, mutta toisin kävi. Menin sisälle ja otin kutimet käteen, lopulta otin pienet torkutkin. Klo 10:45 ajattelin lähteä katsomaan mitä uuhelaan kuuluu. Meri meni edeltä, huusi mulle uuhelasta jo ennen kuin pääsin sinne asti, että "täällä on kaksi kuollutta!" Meinasin saada halvauksen! Miten voi olla! Eihän siellä 4 tuntia aiemmin näyttänyt yhtään siltä, että synnytys alkaisi vielä pitkään aikaan! Oli sitten alkanut. Yksi ruskea uuhi makasi kuolleena, toinen uuhi (isänsä kopio, valkoinen mutta vaaleanruskeat jalat) makasi myös kuolleena, sillä oli sitkeä kalvo päällänsä, emä ei ollut saanut sitä ilmeisesti nuoltua pois. Ressukka oli sitten tukehtunut. Voi pyhä jysäys! Miksi en voinut mennä puoli tuntia aiemmin katsomaan mikä on tilanne! Ihan hirveä itsesyytös jatkuu edelleen, en meinaa päästä tästä millään yli. Ensi kerralla nukun lampolassa! Sitä toista en olisi ehkä voinut pelastaa, jos sillä oli jotain pielessä, mutta tämä joka oli tukehtunut kalvoihin, se olisi ollut helppo pelastaa, voi itkujen itku. Olin vielä sanonut Sokrulle "anna mulle valkoinen tyttö, jooko", no Sokru hoiti homman, mutta minä en... Onneksi siellä oli vielä kolmas tyttö, pieni ruskea joka oli elossa ja pirteä. Olisi ollut emälle ihan kamalaa jos kaikki lapset olisi menneet kerralla... No ehkä aika tekee tehtävänsä ja minäkin selviän tästä sokista. Huomenna loma loppuu ja alkaa arkinen aherrus, ehkä se siitä sitten. Mulle tuli tästä pienestä mieleen Anni Swanin kirja "Iris-rukka", jonka olen lapsena lukenut. Tämä pieni menetti molemmat siskonsa, nimekseen sai sitten "Iris".

Sokru-emä ja pikku-Iris

Kuva 101.jpg